نکات اساسی برای طراحی لوگو

Logo Design

منابع و آموزش‌های زیادی در رابطه با طراحی لوگو در سطح وب یافت می‌شود. این منابع معمولا به آموزش کار با ابزارهای مختلف جهت طراحی آرم و لوگو می‌پردازد. اما پیش از شروع این آموزش‌ها می‌بایست اصول طراحی لوگو و مواردی که پیش از شروع طراحی باید در نظر گرفت را فرا گیرید.

در این مقاله بررسی می‌کنیم که چطور می‌توان یک لوگوی تاثیرگذار طراحی کرد و همچنین اصول اساسی و Best Practice های ایجاد هویت (Identity) برای یک برند را می‌آموزیم.

لوگو چیست؟

برای اینکه بفهمیم یک لوگو چیست، ابتدا باید هدف لوگوها را درک نماییم. در طراحی یک لوگو همیشه باید بر روی اهدف قابل‌فهم بودن، الهام بخشی، اطمینان‌بخشی، تحسین برانگیزی، وفاداری و برتری ضمنی لوگو تمرکز کرد. لوگو یکی از جنبه‌های برند تجاری شرکت یا یک مجموعه اقتصادی است و رنگ، شکل، فونت و تصاویر آن می‌بایست با برند یک شرکت دیگر متفاوت باشد. از لوگو برای هویت بخشیدن استفاده می‌شود.

Paul Rand، یکی از طراحان برجسته دنیا می‌گوید: “یک لوگو مانند یک پرچم، یک امضا یا یک سپر است. یک لوگو فروخته نمی‌شود (به طور مستقیم)، بلکه شناخته می‌شود. لوگو به ندرت توصیفی از یک تجارت است. لوگو از کیفیت چیزهایی که نشان می‌دهد، معنی می‌گیرد نه راه دیگر.”

ویژگی‌های لوگوی خوب چیست؟

Good Logos

یک لوگوی خوب می‌بایست مشخص، مناسب، کاربردی، گرافیکی و ساده در شکل باشد. همچنین لوگوی خوب باید پیغام صاحب آن را به خوبی انتقال دهد. مفهوم و معنی یک لوگوی تاثیرگذار معمولا در آن پنهان است و پیغامی را برای مشتری دارد. لوگو باید در اندازه‌های مختلف قابل چاپ باشد. همچنین در حالت بدون رنگ نیز از تاثیرگذاری آن کاسته نشود. یک لوگوی عالی معمولا از دو چیز سرچشمه می‌گیرد: مفهوم و اجرای عالی.

فرآیند طراحی لوگو

برای برخی این سوال مطرح است که چه سختی در خلق یک لوگوی خوب وجود دارد؟ لوگوها کوچک هستند، درست کردن آن‌ها ساده است، مشکلی وجود ندارد،درسته؟ زمانی که شما نتیجه تلاش یک طراح لوگو را می‌بینید به نظر کار ساده می‌آید. اما حقیقت این است که طراحی یک لوگوی خوب کار ساده‌ی نیست. یک لوگو خوب ترکیبی از تفکر، خلاقیت و بسیاری المان‌های دیگر است. زمانی که یک لوگو را طراحی می‌کنید. فرآیندی دنبال می‌شود که در طراحی نهایی تمامی نیازمندیهای مشتری پوشش داده شود. در ادامه مراحلی که طراحان حرفه‌ای لوگو در فرآیند طراحی خود دنبال می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

Logo Design Process

مختصری از طرح

برای به دست آوردن مختصری از طرح یک مصاحبه یا پرسشنامه از مشتری ترتیب دهید.

تحقیق

تحقیقی در رابطه با صنعت مشتری، تاریخچه و رقیبان آن انجام دهید. اول مسئله را حل نمایید، بعد طراحی را شروع کنید!

منابع

تحقیق بر روی طراحی لوگو، استایلهایی محبوب و گرایش‌های (Trends) مرتبط با مختصری از طرح به دست آورید. گرایش‌های روز را نه برای تقلید بلکه برای آگاه بودن از آن‌ها دنبال کنید. طول عمر یکی از عناصر کلیدی طراحی لوگو است.

طرح زدن و مفهوم‌سازی‌

مفهوم لوگوی خود را پیرامون ایده‌ی مختصر طرح و تحقیقاتی که انجام دادید، توسعه دهید. این مرحله یکی از مهمترین قسمت‌های طراحی لوگو است. خلاق و الهام‌پذیر باشید. همانطور که Dainis Graversis می‌گوید: طرح زدن (Sketching) کار زمان‌بری نیست، فقط یک کاغذ بردارید و ایده‌ی ذهنتان را بر روی کاغذ شکل دهید. بعد از آن، ترسیم طرح در کامپیوتر واقعا راحت‌تر است. طرح‌زدن به تکامل تصورات شما کمک می‌کند. اگر شما این مساله را درک کنید، همیشه کار را از یک کاغذ سفید شروع می‌نمایید.

 

Logo Design Reflection

انعکاس

در این مرحله دست نگه‌دارید. ایده‌ی خود را مجددا مرور نمایید و اشتیاقتان را تقویت کنید. طرح خود را به چند نفر نشان دهید و بازخورد دریافت کنید. این مرحله یک دید خوب نسبت به کارتان برای شما ایجاد می‌کند.

بازنگری و تثبیت موقعیت

چه شما یک پیمانکار باشید چه فردی که به دلیل رفاقت با یک دوست، لوگو طراحی می‌کند. بازنگری و بهبود لوگو امری ضروری است.

ارائه

فقط بهترین طرحی که از لوگو ترسیم کردید را به مشتری نشان دهید. بهتر است آن را در فرمت PDF به مشتری نشان دهید. همچنین اگر لوگو را درون متنی قرار دهید (مثلا سربرگ یک شرکت) تاثیرگذاری آن بر روی مشتری بیشتر است. نشان دادن یک ارائه با کیفیت از لوگو در یک برگ می‌تواند موفقیت شما را در پذیرش لوگو توسط مشتری افزایش دهد.

تحویل و پشتیبانی

فایل مناسب را به مشتری تحویل دهید و تمام پشتیبانی‌های مورد نیازش را فرآهم نمایید. مسائلی را که از پشتیبانی شما خارج است یا تعهدی به تحویل آن ندارید، در نظر داشته باشید. بعد از اینکه کارتان به اتمام رسید، یک استکان چای به همراه بیسکویت میل نمایید و کار بر روی پروژه بعدی را آغاز کنید.

۵ اصل در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار

همانطور که پیش‌تر گفته شد یک آرم تاثیرگذار می‌بایست مشخص‌، مناسب، کاربردی، گرافیکی و ساده در شکل باشد. همچنین لوگوی تاثیرگذار باید پیغام صاحب برند را به خوبی انتقال دهد. شما باید ۵ اصل را برای اطمینان از اینکه طرحتان ویژگی‌های یک لوگوی تاثیرگذار را رعایت کرده، در نظر داشته باشید.

  • ۱- سادگی
  • ۲- در خاطر ماندگار
  • ۳- بدون تاریخ انقضا
  • ۴- تطبیق‌پذیر
  • ۵- متناسب بودن

 

۱- سادگی

سادگی  یک لوگو را قابل تشخیص، در خاطر ماندگار و تطبیق‌پذیر می‌کند. ویژگی‌های یک لوگو خوب طرحی غیرمنتظره و واحد است که سادگی آن مترادف با تهی بودن نیست. یکی از Best Practiceها که در طراحی لوگو همواره به آن ارجاع داده می‌شود قضیه KISS است. این قضیه که مخفف عبارت Keep It Simple Stupid است به این موضوع اشاره دارد که در طراحی تا حد ممکن باید سادگی را به عنوان یک اصل در نظر گرفت.

۲- در خاطر ماندگار

MCDoonald Logo

این موضوع بسیار وابسته به اصل قبلی است. طرحی که ساده باشد، در ذهن افراد ماندگارتر است. یک لوگوی تاثیرگذار باید در ذهن ماندگار باشد که برای این هدف باید به اندازه کافی ساده باشد.

۳-  بدون تاریخ انقضا


یک لوگوی تاثیرگذار تاریخ انقضا ندارد و وابسته به زمان نمی‌باشد. در زمان طراحی یک لوگو از خود بپرسید که آیا لوگوی شما وابسته به تاریخ نیست؟ آیا ۵، ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر لوگوی شما جذاب و تاثیرگذاری خود را حفظ می‌کند؟

۴-  تطبیق‌پذیر


یک لوگوی تاثیر‌گذار باید در طیف وسیعی از رسانه‌ها و برنامه‌ها قابل استفاده باشد به همین منظور لوگو باید در فرمت برداری (Vector Format) طراحی گردد تا با تغییر اندازه آن از کیفیتش کاسته نشود. این سوال را با گزینه‌های زیر از خود بپرسید.آیا اگر لوگوی شما  ….. پرینت شود، همچنان تاثیر گذار است.

  • به صورت تک رنگ
  • با رنگ معکوس (لوگوی روشن بر روی پس‌زمینه مشکی)
  • در اندازه تمبر پستی
  • در اندازه یک بیلبورد

اگر لوگوی خود را فقط در رنگ‌های سیاه و سفید طراحی کنید، احتمالا لوگویی تطبیق‌پذیر خواهد بود. این مساله به شما اجازه می‌دهد تا بر روی شکل و مفهوم به جای رنگ‌ها تمرکز نمایید.  به هزینه‌های پرینت نیز فکر کنید، هر چه شما از رنگ بیشتری استفاده نمایید برای چاپ آن هزینه بیشتری باید بپردازید.

۵-  متناسب بودن

طراحی و ایده‌ی یک لوگو باید متناسب و مناسب مخاطبان آن باشد. برای مثال، یک طرح با فونت کودکانه و رنگی برای لوگوی یک اسباب بازی‌فروشی کودک مناسب است نه برای یک شرکت وکالتی!

 

منبع: smashingmagazine

پست های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *